Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

Liberecká Drbna

Startuje systém řešení přeshraničních sporů online

pondělí, 15. února 2016, 12:48

15. února spouští Evropská komise platformu, jejímž prostřednictvím mohou spotřebitelé řešit spory s obchodníky online. Usnadnit má především přeshraniční spory a odbourat obavu z nakupování u evropských obchodníků. Rozjezd se ale zdá přinejmenším rozpačitý.

Smyslem vytvoření jednotného trhu je usnadnit evropským spotřebitelům a obchodníkům vzájemný kontakt. Kvůli jazykovým bariérám a rozdílům v právní úpravě to ale nejde tak rychle, jak by se dalo očekávat. „Online nakupování zažívá každoroční rozvoj a jednou z cest jak odbourat obavy spotřebitelů i podnikatelů je vytvoření platformy pro online řešení sporů,“ říká Miloš Borovička, právní poradce dTestu, a vysvětluje: „Spotřebitel i podnikatel může prostřednictvím platformy poslat protistraně stížnost. Nedomluví-li se napřímo, vstoupí do procesu tzv. subjekt pro řešení sporů, což jsou Evropská spotřebitelská centra jednotlivých vnitřních států.“ Ty následně postupují podle svých procesních předpisů.

Ačkoli členské státy Evropské unie měly dle nařízení o online řešení sporů určit kontaktní místa, ke dni spuštění platformy jich velká část chybí. „Chorvatsko, Estonsko, Litva, Lotyšsko, Lucembursko, Malta, Německo, Polsko, Rumunsko, Slovinsko a Španělsko jsou podle informací na stránkách platformy země, kde pomocný subjekt k řešení sporu stále chybí,“ říká Borovička a dodává: „Systém se tak v počáteční fázi projektu zdá až zbytečný, spotřebitel si v těchto zemích musí poradit sám, bez pomoci platformy a opět bude narážet na jazykové překážky.“ Česká republika sice svůj systém řešení sporu spustila až před dvěma týdny, ale zahraničním spotřebitelům je už připraveno pomáhat Evropské spotřebitelské centrum působící při České obchodní inspekci.

Podnikatelům tak vyvstává nová povinnost informovat o platformě na svých webových stránkách a v obchodních podmínkách. „Na druhou stranu by současná situace mohla být určitým přínosem pro české e-shopy. Zapojení České republiky a funkční kontaktní místo může posílit důvěru zahraničních spotřebitelů v online nakupování u nás,“ říká Borovička. Stálou překážkou jsou ale rozdílné úpravy a zvyky třeba při řešení reklamací, na jednotné evropské úpravě se stále pracuje. Více informací a samotnou platformu pro online řešení sporů najdete na adrese ec.europa.eu/consumers/odr/.

Tisková zpráva | Foto pixabay.com

Kam dál?

Jedna místnost, 77 minut, desítky úkolů. Vyzkoušejte si fenomén dnešní doby – únikovou hruJedna místnost, 77 minut, desítky úkolů. Vyzkoušejte si fenomén dnešní doby – únikovou hru

Jedna místnost, 77 minut, desítky úkolů. Vyzkoušejte si fenomén dnešní doby – únikovou hru

pondělí, 15. února 2016, 07:32Jen si to představte. Necháte se zavřít do pracovny pro vás neznámého cestovatele a jedinou cestou...

Svátek všech zamilovaných oslavili bruslaři v Home Credit AreněSvátek všech zamilovaných oslavili bruslaři v Home Credit Areně

Svátek všech zamilovaných oslavili bruslaři v Home Credit Areně

neděle, 14. února 2016, 20:37Na svátek sv. Valentýna se otevřely brány Home Credit Areny nejen pro všechny zamilované....

Jablonec opraví 140 let starý památník prusko-rakouské válkyJablonec opraví 140 let starý památník prusko-rakouské války

Jablonec opraví 140 let starý památník prusko-rakouské války

sobota, 13. února 2016, 17:57V Jablonci nad Nisou připravují obnovu 140 let starého památníku prusko-rakouské války v Kokoníně....

© 2011 - 2018 TRIMA NEWS, s. r. o

Zavřít reklamu

Reklamní sdělení