Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

Liberecká Drbna

Výstavba mostu v Trojzemí je po 13 letech reálnější

sobota, 15. dubna 2017, 13:47

Výstavba česko-německo-polského mostu v Trojzemí nedaleko Hrádku nad Nisou na Liberecku je po 13 letech reálnější. Zástupci všech tří stran podepsali dohodu o spolufinancování. Lídrem projektu se stala Dolnoslezská správa silnic a železnic Wroclaw. Náklady by podle dohody neměly překročit pět milionů zlotých, tedy v přepočtu asi 31,6 milionů korun. Z toho 85 procent by měla zaplatit Evropská unie z programu Interreg, o zbylých 15 procent se všechny tři strany podělí.

O výstavbě společného mostu na bodu Trojmezí se začalo mluvit už v roce 2004 u příležitosti vstupu Česka a Polska do schengenského prostoru. Při té příležitosti vyrostl nad Oldřichovským potokem u Hrádku nad Nisou dřevěný mostek, který propojil českou a polskou stranu. V plánu bylo, že ho do dvou let nahradí nový most, který spojí všechny tři země. V roce 2006 pak v rámci mezinárodního workshopu navrhli studenti podobu mostu, od té doby však projekt stál. Výstavba mostu pro pěší a cyklisty uvázla na příliš složité legislativě a také kvůli problémům s financováním.

Původně měl být projekt financován z rozpočtů měst Žitava, Hrádek nad Nisou a Bogatynia a s využitím dotačních prostředků EU. V novém programovacím období se ale ukázalo, že na trojstranné projekty peníze získat nelze a v úvahu podle Horinky nepřipadá ani spolufinancování z česko-saského nebo česko-polského programu. "Jednou možností bylo si na financování mostu ve svazku měst Malý trojúhelník (Hrádek nad Nisou - Žitava - Bogatynia) našetřit. Případně získat pro spolupráci vyšší územně správní celky. Oslovil jsem proto hejtmana Libereckého kraje Martina Půtu, který zase oslovil své protějšky v Polsku a Německu," dodal jeden ze signatářů dohody, hrádecký starosta Josef Horinka.

Vzhledem k významu projektu pro příhraniční oblast se proto do přípravy loni zapojily i Liberecký kraj, kraj Görlitz a Dolnoslezské vojvodství. I díky tomu se podařilo dohodnout na financování, dohodu ve čtvrtek před Velikonoci podepsali zástupci Dolnoslezské správy silnic a železnic Wroclaw, Žitavy a Hrádku nad Nisou. V tuto chvíli se podle Horinky intenzivně pracuje na žádosti o dotaci, která musí být podána do konce listopadu. Dalším krokem bude zahájení přípravy veřejných zakázek pro výběr dodavatele. Ten musí zajistit projekt a především stavební povolení v Polsku, Česku a Německu.

Napsal(a) ČTK

Kam dál?

Na Singltrek loni přijelo skoro 80 tisíc cyklistů. Necelá polovina dorazila o prázdnináchNa Singltrek loni přijelo skoro 80 tisíc cyklistů. Necelá polovina dorazila o prázdninách

Na Singltrek loni přijelo skoro 80 tisíc cyklistů. Necelá polovina dorazila o prázdninách

sobota, 15. dubna 2017, 09:48Stále vysoká čísla návštěvnosti si udržuje jedno z hlavních sportovních lákadel Frýdlantska...

Ovoce, zelenina i bylinky. Farmářské trhy u Fora zahájily sezonuOvoce, zelenina i bylinky. Farmářské trhy u Fora zahájily sezonu

Ovoce, zelenina i bylinky. Farmářské trhy u Fora zahájily sezonu

pátek, 14. dubna 2017, 08:32Už tradičně zahájily farmářské trhy svou sezonu u obchodního centra Forum. Celotýdenní farmářské...

Po Liberci vznikají venkovní posilovny. Nové jsou u přehrady nebo na FranťákuPo Liberci vznikají venkovní posilovny. Nové jsou u přehrady nebo na Franťáku

Po Liberci vznikají venkovní posilovny. Nové jsou u přehrady nebo na Franťáku

čtvrtek, 13. dubna 2017, 10:37Na několika místech po celém Liberci si mohou lidé zacvičit na venkovních fitness strojích. Ke...

© 2011 - 2018 TRIMA NEWS, s. r. o