Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

Liberecká Drbna

FOTO: Tramvaj Bovera slaví devadesátku, na koleje se v Liberci postavila před devatenácti lety

pátek, 7. června 2019, 11:03

Historickou tramvají Bovera číslo 78 mohou Liberečané při zvláštních jízdách přes centrum města jezdit už 19 let. Vyrobena byla před 90 lety, díky péči nadšenců z Boveraclubu je stále v dobrém stavu. Od roku 2000 mezi Lidovými sady a viaduktem pod vlakovým nádražím, kde zůstává úzký metrový rozchod kolejí, absolvovala již přes 12 tisíc kilometrů.

„Věřím tomu, že dokavaď nám tady zůstanou metrové koleje, tak že ji budeme používat nadále. Nicméně vzhledem k tomu věku si ji musíme šetřit," uvedl předsea Boveraclubu Tomáš Krebs. Tramvaj s 20 sedadly podle něj jezdí při slavnostních příležitostech, objednat si ji lze například i na svatbu. „Za rok ji vypravíme tak desetkrát," uvedl Krebs.

V Liberci nejezdila

V Liberci v minulosti na pravidelné lince nejezdila, vozila cestující v letech 1929 až 1965 v Ústí nad Labem. Toto město si za první republiky objednalo 18 takových tramvají, vyrobené byly u Ringhoffera v Praze, elektrickou výzbroj dodala firma Brown Bover. „Na svou dobu velice moderní tramvaje se na dlouhá léta staly typickými pro Ústí nad Labem," řekl Krebs. Od jiných typů tramvají se tento odlišoval v interiéru uspořádáním a kvalitou sedaček. „Pamětníci jsou zvyklí, že tramvaje měly dřevěné lavice, tady byly polstrované sedačky," uvedl Krebs. Zatímco ale za první republiky byly kožené, po renovaci má Bovera levnější koženkové.

Z ústecké flotily se dochovala jen jedna, a to díky tomu, že se dostala v roce 1969 do Liberce. Nejprve zde sloužila léta jako kolejový brus. Nadšenci tehdejšího Kroužku přátel městské dopravy, pozdějšího Boveraclubu, se do její opravy pustili v roce 1988 a postupně navrátili původní podobu. "Dne 25. září 1999 se vůz poprvé opět rozjel vlastní silou a za rok, po dokončení interiéru a získání průkazu způsobilosti, svezl své první cestující jako historický vůz," řekl Krebs. Jako každé historické kolejové vozidlo podle něj absolvuje každý rok elektrorevizi a brzdové zkoušky. "Ty zatím absolvovala vždy úspěšně a s naměřenými hodnotami stejnými jako v roce 1929 při prvních zkouškách," dodal.

Boveraclub Liberec

Nadšenci z libereckého Boveraclubu se renovaci tramvají věnují už přes 30 let. Pro zvláštní jízdy mají k dispozici pět vozů, nejstarší je právě Bovera z roku 1929. Historickými tramvajemi se mohou lidé v Liberci svézt při zvláštních příležitostech, jezdí hlavně o státních svátcích. Za rok to je 30 až 40 akcí, při jedné se s nimi sveze i několik set lidí.

Napsal(a) ČTK | Foto Boveraclub

Štítky MHD, tramvaj, Liberec, bovera

O čem píše Drbna.cz

Fiala navrhl schůzku opozice kvůli posledním Zemanovým výrokůmFiala navrhl schůzku opozice kvůli posledním Zemanovým výrokům

Fiala navrhl schůzku opozice kvůli posledním Zemanovým výrokům

pátek, 20. září 2019, 16:26Předseda ODS Petr Fiala navrhl šéfům ostatních opozičních stran s výjimkou SPD schůzku před úterním...

Teplota na Šumavě klesla k minus osmi stupňům, v platnosti je další výstrahaTeplota na Šumavě klesla k minus osmi stupňům, v platnosti je další výstraha

Teplota na Šumavě klesla k minus osmi stupňům, v platnosti je další výstraha

pátek, 20. září 2019, 13:12Česká republika má za sebou další mrazivé ráno. Na Šumavě se rtuť teploměru zastavila na minus osmi...

Babiš považuje za zbytečnou diskusi, zda by podepsal aboliciBabiš považuje za zbytečnou diskusi, zda by podepsal abolici

Babiš považuje za zbytečnou diskusi, zda by podepsal abolici

pátek, 20. září 2019, 11:22Premiér Andrej Babiš (ANO) považuje za zbytečnou diskusi, zda by pode požadavků ústavy podepsal...

© 2011 - 2019 TRIMA NEWS, s. r. o