Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

Liberecká Drbna

Cesta vlakem z Liberce do Pardubic by se mohla zrychlit. Bude to ale ještě trvat

pondělí, 6. května 2019, 06:00

Jízda vlakem z Liberce do Pardubic nyní trvá dvě a půl hodiny. To by se ale mohlo změnit. Liberecký kraj by rád toto spojení zrychlil. Cesta by pak trvala o třicet minut méně. Nebude to ale hned.

Liberecký kraj by chtěl zrychlit železniční spojení z Liberce na Pardubice. Cesta by se mohla zkrátit zhruba o půl hodiny na dvě hodiny. Je třeba ale ještě zmodernizovat úsek mezi Starou Pakou a Dvorem Králové a také nádraží v Turnově. Modernizaci prodělala v Turnově jen nádražní budova a peróny, výhybky se pořád přehazují ručně a vlaky tam zbytečně stojí i čtvrt hodiny. U příležitosti oslav 160 let od dokončení trati to řekl Pavel Blažek, jednatel společnosti KORID LK, která je koordinátorem dopravy v Libereckém kraji.

Navzdory investicím se trať z Liberce na Pardubice za 160 let od svého vzniku příliš nezměnila. Vlaky sice mohou na některých úsecích jezdit rychleji, přejezdy jsou zabezpečené, trať je ale stále jednokolejná jako v době svého vzniku a až na úsek mezi Hradcem Králové a Pardubicemi není elektrifikovaná.

„V minulých letech prošly modernizací úseky ze Staré Paky po Malou Skálu a mezi Libercem a Turnovem. Zvýšila se tam rychlost. Zatím je nám to ale k ničemu, protože pořád se křižujeme na stejných místech. K tomu, abychom to mohli zrychlit o půl hodiny, nám chybí zhruba tři minuty mezi Starou Pakou a Dvorem Králové,“ řekl Pavel Blažek.

Trať z Pardubic do Liberce měla ve druhé polovině 19. století zajistit rychlou cestu z Německa přes Česko na Vídeň. O její vybudování se velkou měrou zasloužil liberecký průmyslník Johann Liebieg, jehož rozmáhajícímu se textilnímu impériu už doprava formany nestačila. Jiho-severoněmecká spojovací dráha z Liberce do Pardubic je včetně odbočky do Svatoňovic dlouhá přes 196 kilometrů, přesto k její výstavbě stačily pouhé tři roky.

Na výstavbě trati pracovalo až 17.000 dělníků a má řadu unikátů jako ve své době nejdelší tunel nebo 120 metrů dlouhý a 32 metrů vysoký sychrovský viadukt. Náročné akci předcházely diskuse o vedení trati. Ve hře bylo pět variant. Rozhodující slovo měla ale armáda, proto trať vede podél hraničních hor a pevností v Josefově a Hradci Králové. První vlak dorazil do Liberce 1. května 1859.

Historii trati dnes připomněly oslavy, které na libereckém nádraží připravily České dráhy.

Napsal(a) ČTK | Foto ČD

Štítky vlaky, Liberec, Pardubice, železnice,

O čem píše Drbna.cz

Vedení ČSSD odmítlo odchod z vlády Andreje BabišeVedení ČSSD odmítlo odchod z vlády Andreje Babiše

Vedení ČSSD odmítlo odchod z vlády Andreje Babiše

pátek, 23. srpna 2019, 21:55Předsednictvo ČSSD dnes nepodpořilo odchod strany z vlády. Pro opuštění kabinetu hlasovalo 11 ze 42...

O2 chce od státu 106 milionů za služby pro postižené a budkyO2 chce od státu 106 milionů za služby pro postižené a budky

O2 chce od státu 106 milionů za služby pro postižené a budky

pátek, 23. srpna 2019, 11:31Největší tuzemská telekomunikační firma O2 požaduje od státu 106 milionů korun za poskytování...

Móda Orsay je díky Priceless Specials dostupnější, cashback zvýšen na dvojnásobekMóda Orsay je díky Priceless Specials dostupnější, cashback zvýšen na dvojnásobek

Móda Orsay je díky Priceless Specials dostupnější, cashback zvýšen na dvojnásobek

pátek, 23. srpna 2019, 11:02Módní oblečení značky Orsay uhrazené platební kartou Mastercard nebo Maestro je od 22. srpna až do...

© 2011 - 2019 TRIMA NEWS, s. r. o