Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

Liberecká Drbna

FOTO: Studenti univerzity v Liberci dokončili svoji první formuli

čtvrtek, 22. června 2017, 08:11

Studenti Technické univerzity Liberec postavili svoji první formuli. Příprava návrhu a montáž jim zabrala asi dva roky. První závod absolvuje formule na konci července v severní Itálii.

Závody studentských formulí mají tradici v USA od 80. let, v Evropě se konají od roku 1998. Po celém světě pracuje na své formuli asi 500 univerzitních týmů. "V republice jsme asi šestí nebo sedmí, kdo ji postavil," uvedl vedoucí týmu a student posledního ročníku fakulty strojní Roman Rybáček. Z českých týmů dosahují největších úspěchů studenti pražské ČVUT. Liberečtí studenti chtějí se svou "Eliškou" letos nabírat především zkušenosti. Proto například na úkor redukce váhy zvýšili životnost některých dílů. "Častým nedostatkem nových týmů totiž je, že závody nedokončí a nenaberou tak dostatek zkušeností na další roky," uvedl Rybáček.

Do postavení formule se v Liberci postupně zapojilo asi 50 studentů fakult strojní, mechatroniky a ekonomické, aktuálně má tým 15 lidí. "Na spoustu věcí jsme přišli metodou pokus omyl," řekl vedoucí týmu. Při stavění se podle něj sice inspirovali u motokár nebo motokrosu, většinu dílů si dělali sami. "Je to velká směska, poměrně atypická svojí velikostí. Je to něco mezi carcrossovou buginou a malou formulí 3," řekl Rybáček. Rám formule je z chrommolybdenových trubek a kapotáž z uhlíkových vláken. Motor použitý z motocyklu Suzuki by měl dosahovat výkonu 55 kilowatt. Díly a materiál na formuli stály asi 1,2 milionu korun. Studenti je zaplatili převážně ze sponzorských darů. "Často to byly firmy, kam studenti chodí na praxi nebo které spolupracují se školou," uvedl Rybáček.

Liberečtí studenti zatím se svou formulí dosáhli maximální rychlosti 95 kilometrů v hodině. Při závodech jsou podle Rybáčka tratě postavené tak, aby vozy nejezdily rychleji než 100 až 110 km/hod. "Často jsou tratě slalomové. Je to právě kvůli tomu, aby formule jen nenabrala maximální rychlost, ale aby bylo ozkoušeno zavěšení, řízení, jednotlivé díly formule," řekl Rybáček. Letos podle něj plánují účast na třech studentských závodech. Porota při nich posuzuje návrh a provedení vozu a poté se při různých disciplínách testují jízdní vlastnosti vozu. Nejdelší disciplínou je okruhový závod na 22 kilometrů.

Děkan Petr Lenfeld křtí monopost Elišku.Odhalení se vším všudy. Byly i kouřové a světelné efekty .Z dnešní prezentace.Z dnešní prezentace.Z dnešní prezentace.

O čem píše Drbna.cz

FOTO, VIDEO: Kočka, pes i kráva, mají svoje práva! Volali lidé v rámci pochodu za práva zvířatFOTO, VIDEO: Kočka, pes i kráva, mají svoje práva! Volali lidé v rámci pochodu za práva zvířat

FOTO, VIDEO: Kočka, pes i kráva, mají svoje práva! Volali lidé v rámci pochodu za práva zvířat

Dnes, 10:29V Praze se v sobotu sešli milovníci a ochránci zvířat ze všech koutů České republiky. Uskutečnil se...

Ministerstvo kultury dávalo dotace složitě a neefektivněMinisterstvo kultury dávalo dotace složitě a neefektivně

Ministerstvo kultury dávalo dotace složitě a neefektivně

Dnes, 09:06Ministerstvo kultury (MK) v letech 2016 až 2018 rozdělovalo peníze na kulturní aktivity složitě,...

Česká pošta potřebuje podle premiéra Babiše restrukturalizaciČeská pošta potřebuje podle premiéra Babiše restrukturalizaci

Česká pošta potřebuje podle premiéra Babiše restrukturalizaci

neděle, 18. srpna 2019, 18:09Česká pošta potřebuje podle premiéra Andreje Babiše (ANO) restrukturalizaci, kterou by měli...

© 2011 - 2019 TRIMA NEWS, s. r. o