Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

Liberecká Drbna

Po stopách Hitlerovy dálnice: Našli jsme její zbytky

pátek, 18. dubna 2014, 15:19

Je to na den přesně 75 let, co na místě dnešní zastávky tramvaje Spáleniště začala stavba takzvané Hitlerovy dálnice. Zbytky megalomanského projektu jsou pod Ještědem stále patrné, i když čas už pořádně zapracoval a stavba jako taková vlastně nikdy ani pořádně nezačala.

V Liberci je tak už jen několik památek na tenhle projekt, známý také jako Sudetská dálnice. Měla se napojit na německou dálniční síť a vedla by z Mnichova přes Cheb a pak na Liberec a Zhořelec. Vývoj války a především Hitlerova porážka u Stalingradu přinesla to, že po této dálnici nejezdíme. Po jejích libereckých stopách se ale i po takové době můžeme vydat.

Začneme na tramvajové zastávce Spáleniště, kde 18. dubna 1939 stavba začala. Slavnostní výkop provedl zástupce župního vedoucího Fritz Kollnër a výstavba pak rychlým tempem pokračovala. Začátek války ale znamenal postupný konec.

Od Spáleniště ke Karlovu

Když se od Spáleniště vydáte přes hřiště, zhruba poznáte směr, kterým měla dálnice vést. Musíte kličkovat ulicemi, ale držte se zahrádek. Ty totiž stojí na již připraveném dálničním tělese. Pokud budete pozorní, skutečně tu zemní práce spojené s výstavbou jsou vidět. Pokračujte dál ke dvěma červeným, částečně roubeným domům. Mezi nimi měla dálnice vést a také tu měl být most přes cestu. Zbytky mostního náspu tu jsou dodnes. Mezi domy se vydejte cestou lesem. Po pravé straně kopírujete směr dálnice, a pokud se budete dobře dívat,  opět uvidíte náspy, které končí až u psího cvičiště.

Propustek u Karlova

K největší památce na Sudetskou dálnici se musíte vydat až do Karlova. Pokud půjdete po polní cestě směřující do dnešní průmyslové zóny, narazíte na lesík a asi padesát metrů dlouhý betonový propustek. O pár metrů výš je tu také viditelný násep dalšího mostu.

Odtud měla dálnice pokračovat na Machnín a Chrastavu. Dnešní silnice 35 pak je pak částečně vystavěna podle stejných plánů.

Dálnice měla vést na Bílý Kostel a pak dál na Görlitz. Ve druhém směru od Spáleniště se plánovala výstavba tunelu v oblasti Panského Lomu v Hanychově, dál měla silnice vést směrem na Mimoň.

Přibližný směr Sudetské dálnice, čísla pomohou s orientací ve fotogalerii niže

Zahájení stavby 18. dubna 1939 v místě dnešní zastávky Spáleniště

Po stopách Hitlerovy dálnice

pátek, 18. dubna 2014, 14:58Pod Ještědem lze dosud narazit na zbytky Sudetské, nebo také Hitlerovy dálnice. Projektu, kterým...

O čem píše Drbna.cz

Lidé vidí přínos EU pro Česko, osobní prospěšnost ale vnímají méněLidé vidí přínos EU pro Česko, osobní prospěšnost ale vnímají méně

Lidé vidí přínos EU pro Česko, osobní prospěšnost ale vnímají méně

Dnes, 11:12Češi si myslí, že členství v EU je pro naši zemi přínosné, osobní prospěch pro vlastní život ale...

PRŮZKUM: Babiš zůstává nejoblíbenější, jeho popularita ale oslabujePRŮZKUM: Babiš zůstává nejoblíbenější, jeho popularita ale oslabuje

PRŮZKUM: Babiš zůstává nejoblíbenější, jeho popularita ale oslabuje

Dnes, 10:50Nejlépe hodnoceným politikem ze členů vlády a předsedů parlamentních stran zůstává premiér a šéf...

STUDIE: Češi musí na nové bydlení šetřit stále nejdéle v EvropěSTUDIE: Češi musí na nové bydlení šetřit stále nejdéle v Evropě

STUDIE: Češi musí na nové bydlení šetřit stále nejdéle v Evropě

Dnes, 09:43Dostupnost nového bydlení v Česku je ve srovnání s vybranými evropskými zeměmi druhý rok po sobě...

© 2011 - 2019 TRIMA NEWS, s. r. o