Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

Liberecká Drbna

Ekonomie Pokémonů: Oblíbená hra zachraňuje psy z útulku

pátek, 22. července 2016, 13:06

Pokémon Go mánie milionů lidí, kteří s očima na mobilech chytají Pokémony na všech myslitelných i nemyslitelných místech, se může dostat i do učebnic ekonomie. Jak? V běžném živote se často stává, že svým jednáním ovlivníme situaci někoho jiného, i když jsme to původně vůbec neměli v plánu (a de facto nás to vůbec nezajímá). V ekonomii se takové situaci říká externalita.

Externalita (vedlejší efekt) může být pozitivní, ale i negativní.

  • Příklad pozitivní: Otevřu si noční podnik, který provozuji se záměrem realizovat zisk. Podnik ale dá vydělat i taxikáři, který do něj sváží zákazníky. To mě však vůbec nezajímá - já jsem podnik otevíral kvůli sobě, ne kvůli taxikáři.
  • Příklad negativní: Otevřu si restauraci, kterou provozuji se záměrem realizovat zisk. Hluk z podniku ruší sousedy, kterým snižuje komfort bydlení. Mým primárním záměrem však jistě nebylo rušit sousedy, ale realizovat zisk v nočním podniku.

Jak vidno, stejné jednání jednoho člověka může ostatním přinést různý užitek. Ale teď k tomu důležitému, k Pokémonům. Jeden americký psí útulek se svezl na vlně oblíbené hry a zveřejnil inzerát ve smyslu: „Jestli jste dospělí a nechcete, aby okolí zjistilo, že hrajete Pokénom Go, přijďte k nám a řekněte, že jste přišli pro Pokémon psa. Pak bude vaše hraní prostě vypadat tak, že venčíte pejska.“

A jak to tak bývá, stalo se něco, co nikdo nepředpokládal – určitě ne autoři hry, když jí vyvíjeli:

  • Útulek najednou eviduje masivní nárůst lidí, kteří přicházejí psy venčit a jsou dokonce ochotni útulku přispívat na provozní náklady. Do té doby nemyslitelné.
  • Díky zvýšenému zájmu mohl útulek redukovat poplatky za adopci, z nichž jinak hradil náklady na svou činnost. Tím se adopce opuštěných psů stávají dostupnější.
  • Lidé se při venčení pejsků intenzivně „selfíčkují“ a jejich fotky zaplavují Facebook, Instagram, Snapchat, Twitter a další sociální sítě. Žadatelé si pak do útulku chodí pro předem vybrané psy, které si zahlédli na fotkách přátel nebo zcela cizích lidí.
  • A sladké finále nakonec: Někteří z těch, jenž si psa z útulku vypůjčili na odpolední procházku, jednoduše přicházejí s tím, že si pejska oblíbili a chtějí si jej nechat. Kotce se vyprazdňují a opuštěných psů ubývá.

Patřím k těm, které Pokémon řádění nezasáhlo. Ale musí se nechat, že tohle je samo o sobě dost dobrá zpráva, že?

Napsal(a) Aleš Rod | Foto creativityexplosion.com

Kam dál?

Češi milují nákupy přes internet, tržby rostou, nejvíce kupujeme počítače a mobilyČeši milují nákupy přes internet, tržby rostou, nejvíce kupujeme počítače a mobily

Češi milují nákupy přes internet, tržby rostou, nejvíce kupujeme počítače a mobily

středa, 13. července 2016, 15:57Internet je budoucnost ekonomických transakcí. Díky internetu jsme schopni jednoduše řešit...

Zdravotnictví trápí stárnutí lékařů a odchody mladých lékařůZdravotnictví trápí stárnutí lékařů a odchody mladých lékařů

Zdravotnictví trápí stárnutí lékařů a odchody mladých lékařů

středa, 6. července 2016, 13:23České zdravotnictví trápí stárnutí lékařů a odchod absolventů lékařských fakult do ciziny, potvrdil...

Tohle asi nepřekonáte. Důchodce z Jablonce má za sebou 2500 výstupů na JeštědTohle asi nepřekonáte. Důchodce z Jablonce má za sebou 2500 výstupů na Ještěd

Tohle asi nepřekonáte. Důchodce z Jablonce má za sebou 2500 výstupů na Ještěd

sobota, 2. července 2016, 05:55Důchodce Jiří Mánek z Jablonce nad Nisou má za sebou 2500 výstupů na Ještěd, trvalo mu to deset...

© 2011 - 2018 TRIMA NEWS, s. r. o

Zavřít reklamu

Reklamní sdělení