Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

Liberecká Drbna

Stoleté garáže Theodora Liebiega zničilo nevkusné zateplení

neděle, 6. září 2015, 16:18

Přesně sto let vydržel bez většího zásahu a úprav nesmírně cenný areál autodomu s garážemi poblíž vily Theodora Liebiega. Nešťastnou rekonstrukcí fasády teď doznal takových změn, že by turisté jen těžko hledali podobu s fotkami v průvodcích Libercem. Vyřezávané mužské a ženské poprsí zakrylo tuctové zateplení.

Kritikou na účet majitele domu nešetří Národní památkový ústav. „Zateplování fasád historických staveb, obzvlášť s roubenými nebo hrázděnými konstrukcemi, jako je v tomto případě, je nejen kulturním ignoranstvím, ale také nesmyslem z hlediska stavebně-technického. Věříme, že i Češi časem přijdou na to, že olepovat staré domy lepidlem a polystyrenem není právě nejlepší nápad,“ řekl Petr Freiwillig z Národního památkového ústavu.

To, jak byla provedena rekonstrukce fasády, se nelíbí ani architektům. Město nevhodnou rekonstrukcí stoleté secesní stavby přišlo o objekt, který je mimořádně cenným příkladem počátků automobilismu na území monarchie, což podtrhuje i fakt, že stavba privátních garáží v Evropě byla v této době stále v plenkách. „Určitě by měla být tektonika fasády zachována, pokud se bude pokračovat takto dále, budeme žít ve městech, kde bude jeden dům jako druhý. Tím vymizí diverzita jednotlivých stavebních slohů a období,“ říká liberecký architekt Pavel Šťastný. Podle něho je jedinou vhodnou možností pro zateplení podobně cenného domu použití vnitřního zateplovacího systému.

Autodům postavený podle Jakoba Schmeissnera, který navrhoval například Libereckou výšinu, Lidové sady nebo třeba Lesní vilu vznikl v roce 1914. Do jednotlivých garáží se vjíždělo z centrálního dvora. V přízemí novostavby se v jednom křídle nacházely malometrážní byty, na které navazovala dílna s montážní jámou, následovaná garážemi pro nákladní vozy a přívěsy, kotelna a dále pak v dalším křídle garážové stání pro Liebiegovy závodní vozy a myčka. V roce 1926 pak objekt doplnila drobná čerpací stanice.

Pod zateplením zmizel i nejpoutavější prvek fasády, který představuje mužské a ženské poprsí v rámci falešného hrázdění patra na průčelí.

Vyřezávané poprsí skončilo pod fasádou. Foto: liberec-reichenberg.netVyřezávané poprsí skončilo pod fasádou. Foto: liberec-reichenberg.netVyřezávané poprsí skončilo pod fasádou. Foto: liberec-reichenberg.net

O čem píše Drbna.cz

PRŮZKUM: Babiš zůstává nejoblíbenější, jeho popularita ale oslabujePRŮZKUM: Babiš zůstává nejoblíbenější, jeho popularita ale oslabuje

PRŮZKUM: Babiš zůstává nejoblíbenější, jeho popularita ale oslabuje

Dnes, 10:50Nejlépe hodnoceným politikem ze členů vlády a předsedů parlamentních stran zůstává premiér a šéf...

STUDIE: Češi musí na nové bydlení šetřit stále nejdéle v EvropěSTUDIE: Češi musí na nové bydlení šetřit stále nejdéle v Evropě

STUDIE: Češi musí na nové bydlení šetřit stále nejdéle v Evropě

Dnes, 09:43Dostupnost nového bydlení v Česku je ve srovnání s vybranými evropskými zeměmi druhý rok po sobě...

Ochota Česka podílet se na řešení migrace se blíží nule, komentuje německý ministr vnitraOchota Česka podílet se na řešení migrace se blíží nule, komentuje německý ministr vnitra

Ochota Česka podílet se na řešení migrace se blíží nule, komentuje německý ministr vnitra

středa, 17. července 2019, 14:27Připravenost Česka podílet se na společném evropském řešení migrace se podle německého ministra...

© 2011 - 2019 TRIMA NEWS, s. r. o