Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

Liberecká Drbna

Stoleté garáže Theodora Liebiega zničilo nevkusné zateplení

neděle, 6. září 2015, 16:18

Přesně sto let vydržel bez většího zásahu a úprav nesmírně cenný areál autodomu s garážemi poblíž vily Theodora Liebiega. Nešťastnou rekonstrukcí fasády teď doznal takových změn, že by turisté jen těžko hledali podobu s fotkami v průvodcích Libercem. Vyřezávané mužské a ženské poprsí zakrylo tuctové zateplení.

Kritikou na účet majitele domu nešetří Národní památkový ústav. „Zateplování fasád historických staveb, obzvlášť s roubenými nebo hrázděnými konstrukcemi, jako je v tomto případě, je nejen kulturním ignoranstvím, ale také nesmyslem z hlediska stavebně-technického. Věříme, že i Češi časem přijdou na to, že olepovat staré domy lepidlem a polystyrenem není právě nejlepší nápad,“ řekl Petr Freiwillig z Národního památkového ústavu.

To, jak byla provedena rekonstrukce fasády, se nelíbí ani architektům. Město nevhodnou rekonstrukcí stoleté secesní stavby přišlo o objekt, který je mimořádně cenným příkladem počátků automobilismu na území monarchie, což podtrhuje i fakt, že stavba privátních garáží v Evropě byla v této době stále v plenkách. „Určitě by měla být tektonika fasády zachována, pokud se bude pokračovat takto dále, budeme žít ve městech, kde bude jeden dům jako druhý. Tím vymizí diverzita jednotlivých stavebních slohů a období,“ říká liberecký architekt Pavel Šťastný. Podle něho je jedinou vhodnou možností pro zateplení podobně cenného domu použití vnitřního zateplovacího systému.

Autodům postavený podle Jakoba Schmeissnera, který navrhoval například Libereckou výšinu, Lidové sady nebo třeba Lesní vilu vznikl v roce 1914. Do jednotlivých garáží se vjíždělo z centrálního dvora. V přízemí novostavby se v jednom křídle nacházely malometrážní byty, na které navazovala dílna s montážní jámou, následovaná garážemi pro nákladní vozy a přívěsy, kotelna a dále pak v dalším křídle garážové stání pro Liebiegovy závodní vozy a myčka. V roce 1926 pak objekt doplnila drobná čerpací stanice.

Pod zateplením zmizel i nejpoutavější prvek fasády, který představuje mužské a ženské poprsí v rámci falešného hrázdění patra na průčelí.

Napsal Michael Daněk

Vyřezávané poprsí skončilo pod fasádou. Foto: liberec-reichenberg.netVyřezávané poprsí skončilo pod fasádou. Foto: liberec-reichenberg.netVyřezávané poprsí skončilo pod fasádou. Foto: liberec-reichenberg.net

Kam dál?

Smutný trend: Stoupá počet exekucí z důchodů i nemocenskéSmutný trend: Stoupá počet exekucí z důchodů i nemocenské

Smutný trend: Stoupá počet exekucí z důchodů i nemocenské

sobota, 29. srpna 2015, 18:11Počet exekucí z důchodů stoupá, letos v pololetí jich bylo téměř 79.500, což je o 4150 víc než na...

Oslavy Ještědu letos rozšíří ke konečné tramvaje v HanychověOslavy Ještědu letos rozšíří ke konečné tramvaje v Hanychově

Oslavy Ještědu letos rozšíří ke konečné tramvaje v Hanychově

čtvrtek, 4. září 2014, 15:54Letošní ročník oslav Ještědu bude více zaměřen na rodiny s dětmi, mottem akce je den plný klaunů....

Do Hanychova nepojedou tramvaje. Na týden je nahradí autobusyDo Hanychova nepojedou tramvaje. Na týden je nahradí autobusy

Do Hanychova nepojedou tramvaje. Na týden je nahradí autobusy

pondělí, 7. října 2013, 15:38Liberečáci, opět se připravte na tramvajovou výluku. Od nadcházející soboty do neděle 20. října se...

© 2011 - 2018 TRIMA NEWS, s. r. o

Zavřít reklamu

Reklamní sdělení