Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

Liberecká Drbna

Obchodníci nesmyslně nafukují obaly, porušují tím zákon

pátek, 15. května 2015, 13:33

Víte, že zákon prodejcům ukládá, aby byla hmotnost i objem obalu co nejmenší? Určitě víte, jaká je realita. V nejednom obřím obalu najdeme hrstku brambůrek nebo několik desítek mililitrů jogurtu. Na „obchodníky se vzduchem“ se teď zaměřilo spotřebitelské sdružení dTest, které zveřejnilo ty, kteří nejčastěji zákazníky klamou velikostí či váhou obalu.

Krabice, sáčky i dózy, do kterých by se vešlo někdy o polovinu, někdy i několikanásobně více prodávaného obsahu. S nadměrnými obaly se na pultech obchodů setkal asi každý, často nás nemilé překvapení čeká až doma po otevření lákavého balení.

„Z pohledu výrobců a distributorů je důvod zřejmý: větší obal je na pultech nápadnější, je na něm více místa pro obchodní sdělení a hlavně budí zdání, že si spotřebitelé za své peníze odnášejí výrazně více, než tomu ve skutečnosti je,“ konstatuje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu. Výrobci také někdy využívají jednu velikost obalu pro produkty, které mohou mít různý objem, například u potravinových doplňků.

Problematiku nadměrných obalů řeší v České republice zákon o obalech. Ten mimo jiné stanoví, že osoba, která uvádí na trh obal, je povinna zajistit, aby hmotnost a objem obalu byly co nejmenší, a to s cílem snížit množství odpadu z obalů. Kromě klamání zákazníků totiž nadměrné obaly představují zbytečnou ekologickou zátěž. Na jejich výrobu se spotřebuje velké množství obalového materiálu a kamiony převážejí poloprázdné krabice.

V některých případech je větší velikost obalu dána povahou výrobku a je nezbytná pro jeho ochranu – typickým příkladem může být nafouknutý obal chránící smažené brambůrky (chipsy) před rozdrcením. Častěji se však jedná jen o marketingový trik.

„Z pohledu zákazníka se jedná o klamavé jednání, kterého se výrobci podle zákona nesmějí dopouštět. Spustili jsme proto kampaň Neprodávejte vzduch, jejímž cílem je informovat o problému spotřebitele a přimět k odpovědnému přístupu výrobce, distributory i orgány státního dozoru. Chceme, aby v konkrétních případech byly udělovány sankce, což se dosud neděje. V případě potřeby budeme požadovat i zpřesnění právní úpravy,“ říká Lukáš Zelený.

Zdroj: dTest

Napsal Michael Daněk

Caro ActiveKolečkaKakaoGarnierCtyrlistekNutrilon

Kam dál?

Oslavy Ještědu letos rozšíří ke konečné tramvaje v HanychověOslavy Ještědu letos rozšíří ke konečné tramvaje v Hanychově

Oslavy Ještědu letos rozšíří ke konečné tramvaje v Hanychově

čtvrtek, 4. září 2014, 15:54Letošní ročník oslav Ještědu bude více zaměřen na rodiny s dětmi, mottem akce je den plný klaunů....

Do Hanychova nepojedou tramvaje. Na týden je nahradí autobusyDo Hanychova nepojedou tramvaje. Na týden je nahradí autobusy

Do Hanychova nepojedou tramvaje. Na týden je nahradí autobusy

pondělí, 7. října 2013, 15:38Liberečáci, opět se připravte na tramvajovou výluku. Od nadcházející soboty do neděle 20. října se...

Starostka Višňové: Voda opadla, teď budeme řešit komáryStarostka Višňové: Voda opadla, teď budeme řešit komáry

Starostka Višňové: Voda opadla, teď budeme řešit komáry

středa, 26. června 2013, 11:25Zatímco hladiny řek v noci z úterý na středu začaly klesat, starostové obcí řeší další problémy...

© 2011 - 2018 TRIMA NEWS, s. r. o

Zavřít reklamu

Reklamní sdělení