Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

Liberecká Drbna

Obchodníci nesmyslně nafukují obaly, porušují tím zákon

pátek, 15. května 2015, 13:33

Víte, že zákon prodejcům ukládá, aby byla hmotnost i objem obalu co nejmenší? Určitě víte, jaká je realita. V nejednom obřím obalu najdeme hrstku brambůrek nebo několik desítek mililitrů jogurtu. Na „obchodníky se vzduchem“ se teď zaměřilo spotřebitelské sdružení dTest, které zveřejnilo ty, kteří nejčastěji zákazníky klamou velikostí či váhou obalu.

Krabice, sáčky i dózy, do kterých by se vešlo někdy o polovinu, někdy i několikanásobně více prodávaného obsahu. S nadměrnými obaly se na pultech obchodů setkal asi každý, často nás nemilé překvapení čeká až doma po otevření lákavého balení.

„Z pohledu výrobců a distributorů je důvod zřejmý: větší obal je na pultech nápadnější, je na něm více místa pro obchodní sdělení a hlavně budí zdání, že si spotřebitelé za své peníze odnášejí výrazně více, než tomu ve skutečnosti je,“ konstatuje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu. Výrobci také někdy využívají jednu velikost obalu pro produkty, které mohou mít různý objem, například u potravinových doplňků.

Problematiku nadměrných obalů řeší v České republice zákon o obalech. Ten mimo jiné stanoví, že osoba, která uvádí na trh obal, je povinna zajistit, aby hmotnost a objem obalu byly co nejmenší, a to s cílem snížit množství odpadu z obalů. Kromě klamání zákazníků totiž nadměrné obaly představují zbytečnou ekologickou zátěž. Na jejich výrobu se spotřebuje velké množství obalového materiálu a kamiony převážejí poloprázdné krabice.

V některých případech je větší velikost obalu dána povahou výrobku a je nezbytná pro jeho ochranu – typickým příkladem může být nafouknutý obal chránící smažené brambůrky (chipsy) před rozdrcením. Častěji se však jedná jen o marketingový trik.

„Z pohledu zákazníka se jedná o klamavé jednání, kterého se výrobci podle zákona nesmějí dopouštět. Spustili jsme proto kampaň Neprodávejte vzduch, jejímž cílem je informovat o problému spotřebitele a přimět k odpovědnému přístupu výrobce, distributory i orgány státního dozoru. Chceme, aby v konkrétních případech byly udělovány sankce, což se dosud neděje. V případě potřeby budeme požadovat i zpřesnění právní úpravy,“ říká Lukáš Zelený.

Zdroj: dTest

Caro ActiveKolečkaKakaoGarnierCtyrlistekNutrilon

O čem píše Drbna.cz

Slovácký rok v Kyjově trhal návštěvnické rekordy. Příští ročník se bude konat už za dva rokySlovácký rok v Kyjově trhal návštěvnické rekordy. Příští ročník se bude konat už za dva roky

Slovácký rok v Kyjově trhal návštěvnické rekordy. Příští ročník se bude konat už za dva roky

úterý, 20. srpna 2019, 16:02Více než 30 tisíc lidí dorazilo o víkendu na jubilejní dvacátý ročník folklorních slavností...

Vládní protidrogová koordinátorka čelí podezření z plagiátorstvíVládní protidrogová koordinátorka čelí podezření z plagiátorství

Vládní protidrogová koordinátorka čelí podezření z plagiátorství

úterý, 20. srpna 2019, 15:42Vládní protidrogová koordinátorka Jarmila Vedralová čelí podezření, že opsala část své bakalářské a...

Po letech na útěku v českém vězení. Muž se skrýval ve FranciiPo letech na útěku v českém vězení. Muž se skrýval ve Francii

Po letech na útěku v českém vězení. Muž se skrýval ve Francii

úterý, 20. srpna 2019, 14:04Díky intenzivní mezinárodní policejní spolupráci byl muž vypátrán a na základě evropského...

© 2011 - 2019 TRIMA NEWS, s. r. o