Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

Liberecká Drbna

Legendární "Fáčko" slaví 30. narozeniny. Novinka na trhu tehdy vyšla na osmadvacet průměrných výplat

pátek, 15. září 2017, 18:15

V sobotu tomu bude 30 let, co vstoupila automobilka Škoda do nové epochy. Přesně 16. září 1987 představila na mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně moderně řešený hatchback Škoda Favorit, který byl srovnatelný s tehdejší západní konkurencí. I po třiceti letech nejsou Favority něčím výjimečným na českých silnicích.

„Model Favorit položil základy nové éry automobilky Škoda. Ačkoli vznikal v nelehkých podmínkách, podařilo se týmu zapálených a nadšených konstruktérů vytvořit vůz, který se mohl plně měřit s tehdejší západní konkurencí,“ říká předseda představenstva Škoda Auto Bernhard Maier.

Málokdo ví, že projekt nového osobního vozu s motorem vpředu a s pohonem předních kol odstartoval rozhodnutím československé vlády už v prosinci 1982. Termíny realizace byly šibeniční a to vývoj dokončit během dvou a půl roku, tedy do 30. června 1985, výrobu zahájit do pěti let. Vedoucí realizačního týmu, kterým tehdy byl Petr Hrdlička, kolem sebe shromáždil vysoce kvalifikované, obětavé a motivované pracovníky a společně se pustili do úkolu.

„Právě progresivní koncepce vozu Favorit spolu s umem a znalostmi zaměstnanců byly rozhodujícím faktorem, proč se po změně společenského systému v Československu o značku Škoda ucházel koncern Volkswagen,“ dodává Maier.

Významnou roli hrál i design. V souladu s dobovými trendy padla volba na italské návrháře, konkrétně turínské studio Stile Bertone, a to pro vývoj hatchbacku, kombi, sedanu, kupé, zhotovení vzoru interiéru a výrobu 19 prototypových karoserií různých provedení.

Oficiální světový debut osobního Favoritu se odehrál 16. září 1987 na 29. Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně, kam se za novinkou vypravily statisíce dychtivých motoristů. V pobočném závodě Vrchlabí tehdy vznikal pouze omezený počet vozů určených k homologačním zkouškám, k plnému náběhu výroby zde došlo až počátkem prosince 1987. V hlavním závodě v Mladé Boleslavi odstartovala sériová produkce v srpnu 1988. První automobily Favorit 136 L (de Luxe) se ke koncovým zákazníkům dostaly v posledním čtvrtletí roku 1988 za cenu od 84 600 Kčs při průměrné hrubé měsíční mzdě 3030 korun.

Napsal Michael Daněk | Foto Škoda Auto/Petr Homolka | Zdroj Škoda Auto

Štítky Mladá Boleslav, Škoda Auto, Škoda Favorit,

O čem píše Drbna.cz

Objem sázek v ČR byl loni proti roku 2000 více než čtyřnásobnýObjem sázek v ČR byl loni proti roku 2000 více než čtyřnásobný

Objem sázek v ČR byl loni proti roku 2000 více než čtyřnásobný

Dnes, 14:22Objem sázek v Česku byl loni proti roku 2000 více než čtyřnásobný. Zatímco loni dosáhl 249,5...

ODS chce o spolupráci jednat s konzervativně liberálními stranamiODS chce o spolupráci jednat s konzervativně liberálními stranami

ODS chce o spolupráci jednat s konzervativně liberálními stranami

Dnes, 10:50Předseda ODS Petr Fiala chce před parlamentními volbami v roce 2021 jednat o spolupráci se...

Hybridní autobusy testují Praha a Pardubice, Plzeň neuspokojilyHybridní autobusy testují Praha a Pardubice, Plzeň neuspokojily

Hybridní autobusy testují Praha a Pardubice, Plzeň neuspokojily

Dnes, 08:50V městské hromadné dopravě krajských měst přibývá v posledních letech vozů využívajících...

© 2011 - 2019 TRIMA NEWS, s. r. o