Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

Liberecká Drbna

Legendární "Fáčko" slaví 30. narozeniny. Novinka na trhu tehdy vyšla na osmadvacet průměrných výplat

pátek, 15. září 2017, 18:15

V sobotu tomu bude 30 let, co vstoupila automobilka Škoda do nové epochy. Přesně 16. září 1987 představila na mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně moderně řešený hatchback Škoda Favorit, který byl srovnatelný s tehdejší západní konkurencí. I po třiceti letech nejsou Favority něčím výjimečným na českých silnicích.

„Model Favorit položil základy nové éry automobilky Škoda. Ačkoli vznikal v nelehkých podmínkách, podařilo se týmu zapálených a nadšených konstruktérů vytvořit vůz, který se mohl plně měřit s tehdejší západní konkurencí,“ říká předseda představenstva Škoda Auto Bernhard Maier.

Málokdo ví, že projekt nového osobního vozu s motorem vpředu a s pohonem předních kol odstartoval rozhodnutím československé vlády už v prosinci 1982. Termíny realizace byly šibeniční a to vývoj dokončit během dvou a půl roku, tedy do 30. června 1985, výrobu zahájit do pěti let. Vedoucí realizačního týmu, kterým tehdy byl Petr Hrdlička, kolem sebe shromáždil vysoce kvalifikované, obětavé a motivované pracovníky a společně se pustili do úkolu.

„Právě progresivní koncepce vozu Favorit spolu s umem a znalostmi zaměstnanců byly rozhodujícím faktorem, proč se po změně společenského systému v Československu o značku Škoda ucházel koncern Volkswagen,“ dodává Maier.

Významnou roli hrál i design. V souladu s dobovými trendy padla volba na italské návrháře, konkrétně turínské studio Stile Bertone, a to pro vývoj hatchbacku, kombi, sedanu, kupé, zhotovení vzoru interiéru a výrobu 19 prototypových karoserií různých provedení.

Oficiální světový debut osobního Favoritu se odehrál 16. září 1987 na 29. Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně, kam se za novinkou vypravily statisíce dychtivých motoristů. V pobočném závodě Vrchlabí tehdy vznikal pouze omezený počet vozů určených k homologačním zkouškám, k plnému náběhu výroby zde došlo až počátkem prosince 1987. V hlavním závodě v Mladé Boleslavi odstartovala sériová produkce v srpnu 1988. První automobily Favorit 136 L (de Luxe) se ke koncovým zákazníkům dostaly v posledním čtvrtletí roku 1988 za cenu od 84 600 Kčs při průměrné hrubé měsíční mzdě 3030 korun.

Napsal Michael Daněk | Foto Škoda Auto/Petr Homolka | Zdroj Škoda Auto

Štítky Mladá Boleslav, Škoda Auto, Škoda Favorit,

O čem píše Drbna.cz

Bývalému radnímu uložil soud za korupci podmínkuBývalému radnímu uložil soud za korupci podmínku

Bývalému radnímu uložil soud za korupci podmínku

středa, 22. května 2019, 15:59Vrchní soud v Praze dnes zrušil pětiletý trest pro bývalého radního Libereckého kraje za ČSSD...

Míra Čemus, pětadvacet let je podkovářem. Měl nakročeno i na žokeje, ale neměnil byMíra Čemus, pětadvacet let je podkovářem. Měl nakročeno i na žokeje, ale neměnil by

Míra Čemus, pětadvacet let je podkovářem. Měl nakročeno i na žokeje, ale neměnil by

středa, 22. května 2019, 15:23Jaromír Čemus, nebo prostě jednoduše Míra, už pětadvacet let dělá podkováře. Pohádkové povolání ale...

Po vydatném dešti stoupají řeky na severu ČR, pršet bude dálPo vydatném dešti stoupají řeky na severu ČR, pršet bude dál

Po vydatném dešti stoupají řeky na severu ČR, pršet bude dál

středa, 22. května 2019, 15:10Kvůli vydatnému a vytrvalému dešti od rána stoupají hladiny řek odvodňující hory na severu a...

© 2011 - 2019 TRIMA NEWS, s. r. o