Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

Liberecká Drbna

„Za odložené věci neručíme,“ hájí se provozovatelé. Nemají pravdu

sobota, 30. května 2015, 08:07

Návštěvníci restaurací, koupališť nebo fitness center se mnohdy u skřínek a věšáků setkávají s varovným nápisem „Za odložené věci neručíme.“ Provozovatelé sázejí na jejich nevědomost a spoléhají se, že v případě odcizení věci nebudou díky takové ceduli vyzváni k náhradě škody.

Ve skutečnosti je ale jejich odpovědnost dána zákonem a okradený návštěvník tak má navzdory klamavému upozornění právo požadovat náležité odškodnění.

„Zákon stanovuje, že pokud je s provozováním nějaké činnosti zpravidla spojeno odkládání věcí a věc byla odložena na místě k tomu určeném nebo obvyklém, pak má provozovatel povinnost nahradit poškození, ztrátu nebo zničení takové věci,“ uvádí Petr Novák, právník ze společnosti Vaše nároky.cz, která pomáhá poškozeným občanům získat oprávněné odškodnění. Pokud tedy odložíte kabát na věšák v restauraci nebo oblečení včetně cenností do skříňky v šatnách koupaliště nebo fitness centra, budete mít v případě jejich odcizení nárok na odškodnění ze strany provozovatele v plné výši.

Podobné pravidlo se týká také věcí ponechaných na hotelovém pokoji. „Provozovatel ubytovacího zařízení je podle nového občanského zákoníku odpovědný za věci, které ubytovaný vnesl do prostor vyhrazených k ubytování nebo k uložení věcí. Bude tak odpovídat nejen za ztrátu věcí z hotelového pokoje, ale například také hotelové kolárny,“ vysvětluje Petr Novák. Výše náhrady škody je v tomto případě ovšem limitována na stonásobek ceny ubytování za den. „Výjimku tvoří pouze věci, které provozovatel ubytovacího zařízení převzal do úschovy nebo na kterých sám způsobil škodu. Potom je zavázán k jejich náhradě bez omezení,“ doplňuje právník.

S uplatněním svého nároku by ovšem poškozený návštěvník rozhodně neměl otálet. „Právo na náhradu škody musí poškozený uplatnit u provozovatele bez zbytečného odkladu, nejpozději ovšem ve lhůtě do 15 dnů. V opačném případě by totiž po jejím uplynutí mohl provozovatel v rámci případného soudního řízení namítnout, že právo nebylo uplatněno včas a tím by ve sporu uspěl,“ uzavírá právník z Vaše nároky.cz.

Napsala Alžběta Běličová

O čem píše Drbna.cz

Lví král v tuzemských kinech porazil Spider-ManaLví král v tuzemských kinech porazil Spider-Mana

Lví král v tuzemských kinech porazil Spider-Mana

pondělí, 22. července 2019, 16:11V čele víkendové návštěvnosti českých kin vystřídal další kapitolu filmové série Spider-Man:...

Na Slovensku začal soud s Ruskem a Kočnerem za padělání směnekNa Slovensku začal soud s Ruskem a Kočnerem za padělání směnek

Na Slovensku začal soud s Ruskem a Kočnerem za padělání směnek

pondělí, 22. července 2019, 14:44Kočner, kterého policie letos v březnu obvinila také z objednání loňské vraždy novináře Jána...

Rapper Leo Beránek částečně popřel obžalobu, která ho viní ze dvou napadeníRapper Leo Beránek částečně popřel obžalobu, která ho viní ze dvou napadení

Rapper Leo Beránek částečně popřel obžalobu, která ho viní ze dvou napadení

pondělí, 22. července 2019, 13:21Soud dnes začal projednávat případ amatérského thaiboxera a rappera Lea Beránka, kterému hrozí až...

© 2011 - 2019 TRIMA NEWS, s. r. o