Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

Liberecká Drbna

Drahé zákaznické linky? Podnikatelé porušují zákon

sobota, 17. září 2016, 14:23

Pokud chcete po telefonu ohlásit poruchu vodovodu, reklamovat vady zboží nebo vyúčtování elektřiny či plynu, můžete za takový hovor zaplatit desítky i stovky korun. I když novela zákona na konci loňského roku používání zpoplatněných modrých a bílých linek pro kontakt se zákazníky omezila, mnozí podnikatelé ji nedodržují. dTest proto vyzval více než 30 společností, aby změnily způsob komunikace se zákazníky.

Banky, pojišťovny, mobilní operátoři, dodavatelé energií, dopravci a další využívají stále pro kontakt se zákazníky bílé a modré linky, které jsou podle tarifikace konkrétního operátora zpoplatněny částkou až pět korun za každou započatou minutu volání. Hovor na modrou či bílou linku je nejenom dražší než volání na běžnou linku, ale většina operátorů u něho v současné době neumožňuje čerpat volné minuty. Každý zákazník tak za hovor, kterým chce například nahlásit poruchu či pojistnou událost, musí zaplatit ne zcela zanedbatelnou částku.

„Na konci loňského roku přitom vstoupila v platnost novela zákona o ochraně spotřebitele, která zakazuje obchodníkům pro komunikaci se spotřebiteli ohledně uzavřené smlouvy používat telefonní linky, za které je účtována vyšší cena, než je běžná sazba,“ říká Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu. A dodává: „Řada společností tento zákaz bohužel nadále ignoruje. Jedná se například o České dráhy, pojišťovnu Kooperativa či Českou podnikatelskou pojišťovnu.“

dTest proto nyní vyzval více než 30 společností, které stále využívají pro kontakt se zákazníky zpoplatněnou bílou či modrou linku, aby přehodnotily svou politiku komunikace se zákazníky a používaly pro kontakt s klienty běžné telefonní linky nebo bezplatné zelené linky. V současné době již podnikatelé nemají na výběr, musí tyto linky přestat používat, jinak se dopouští správního deliktu podle zákona o ochraně spotřebitele, za který jim může být udělena pokuta až do výše jednoho milionu korun. „Pokud tyto společnosti nezmění svůj přístup, podáme podnět České obchodní inspekci k zahájení správního řízení. Uvažujeme také o podání žaloby na zdržení se protiprávní činnosti vůči spotřebitelům k příslušnému soudu,“ uvádí Zelený.

Již před rokem oslovil dTest více než 50 společností s výzvou, aby přestaly drahé osmičkové linky využívat. Některé společnosti vyšly spotřebitelům vstříc, například Internet Mall, LEO Express, General Logistics Systems Czech Republic či Moneta Money Bank. Jiné se sice drahých barevných linek vzdát nehodlaly, alespoň však vyšly zákazníkům vstříc tím, že vedle nich zřídily ještě běžnou pevnou či mobilní linku. Mezi tyto společnosti se řadí například Pražské vodovody a kanalizace, ARMEX ENERGY či BOHEMIA ENERGY entity.

Tisková zpráva

Kam dál?

Kam volat a jak komunikovat se záchrannou službou?Kam volat a jak komunikovat se záchrannou službou?

Kam volat a jak komunikovat se záchrannou službou?

čtvrtek, 25. srpna 2016, 11:18Včasné přivolání odborné pomoci po vážné nehodě může rozhodnout o lidském životě. Celých 11 procent...

Vodafone musí vrátit peníze za neoprávněně účtovaný internetVodafone musí vrátit peníze za neoprávněně účtovaný internet

Vodafone musí vrátit peníze za neoprávněně účtovaný internet

středa, 17. srpna 2016, 08:48Český telekomunikační úřad definitivně potvrdil, že automatické účtování poplatků za data nad rámec...

Na co si dávat pozor, když si dovolenou zařizujete samiNa co si dávat pozor, když si dovolenou zařizujete sami

Na co si dávat pozor, když si dovolenou zařizujete sami

sobota, 6. srpna 2016, 17:34Chystáte-li se dovolenou strávit v Česku, asi nebudete listovat katalogy cestovních kanceláří...

© 2011 - 2018 TRIMA NEWS, s. r. o