Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

Liberecká Drbna

Vodafone musí vrátit peníze za neoprávněně účtovaný internet

středa, 17. srpna 2016, 08:48

Český telekomunikační úřad definitivně potvrdil, že automatické účtování poplatků za data nad rámec tarifu bylo nezákonné, a nařídil společnosti Vodafone, aby zákazníkovi vrátila peníze. Potvrdil tak své předchozí rozhodnutí a argumentaci dTestu.

První velké změny v platbách za mobilní internet provedla v září 2014 změnou podmínek společnost Vodafone. Zákazníkům, kteří vyčerpali svůj základní objem dat, účtovala automaticky poplatky za jejich obnovení, aniž by s tím předem souhlasili. Právní poradce dTestu Miloš Borovička tehdy vyúčtování reklamoval, a protože mu operátor nevyhověl, obrátil se s námitkou na Český telekomunikační úřad. Ten na konci července letošního roku potvrdil své rozhodnutí a označil jednání Vodafone za agresivní a protizákonné.

„Vodafone mi má tedy vrátit 98 korun za internet a 134 korun za náklady řízení,“ říká Borovička a usmívá se: „Výše částky zní asi komicky, ale důležité je, že ČTÚ dal za pravdu naší argumentaci a potvrdil, že se operátor choval nezákonně. Je to důležitý precedens i pro další spory s operátory.“

Argumentace dTestu se opírala hlavně o ustanovení § 1817 občanského zákoníku, které zakazuje, aby jakýkoliv podnikatel požadoval platbu, se kterou spotřebitel nedal předchozí výslovný souhlas. Vodafone si souhlas nahrazoval jednostranně změněnými obchodními podmínkami. ČTÚ navíc označil jednání operátora za agresivní obchodní praktiku, za kterou už Vodafone dostal milionovou pokutu. „Pro běžného spotřebitele se tu otvírá možnost vymáhat od operátora zpět poplatky za internet, které kvůli nezákonné změně účtování uhradil,“ říká Borovička a vysvětluje: „Platba za službu, kterou si spotřebitel neobjednal, je bezdůvodným obohacením operátora. Zákazník ji tudíž může vymáhat od operátora zpět, dokud není promlčená.“

Reklamovat lze každé vyúčtování operátora, které neodpovídá skutečnosti, a to do dvou měsíců od jeho doručení. Operátor má měsíc na vyřízení, a pokud nevyhoví, lze se v takzvaném námitkovém řízení obrátit na Český telekomunikační úřad. „To je i cesta pro klienty O2, kteří nesouhlasí se změnou obchodních podmínek, které proběhly před měsícem,“ říká Borovička a dodává: „Reklamovat a následně u ČTÚ napadat lze jak neoprávněně účtované pokuty, tak poplatky za data, která si zákazník musí koupit kvůli nefungujícímu internetu a nezákonně změněným podmínkám.“ 

Tisková zpráva

Kam dál?

Na co si dávat pozor, když si dovolenou zařizujete samiNa co si dávat pozor, když si dovolenou zařizujete sami

Na co si dávat pozor, když si dovolenou zařizujete sami

sobota, 6. srpna 2016, 17:34Chystáte-li se dovolenou strávit v Česku, asi nebudete listovat katalogy cestovních kanceláří...

Když zraněný nedýchá. Co dělat, aby poraněný člověk přežil?Když zraněný nedýchá. Co dělat, aby poraněný člověk přežil?

Když zraněný nedýchá. Co dělat, aby poraněný člověk přežil?

pondělí, 25. července 2016, 16:37Průzkum zaměřený na vyhodnocení schopnosti evropských řidičů poskytnout první pomoc zraněným při...

TREND: Snoubenci si pro sňatek oblíbili netradiční místa a zážitkyTREND: Snoubenci si pro sňatek oblíbili netradiční místa a zážitky

TREND: Snoubenci si pro sňatek oblíbili netradiční místa a zážitky

neděle, 24. července 2016, 15:37Čeští snoubenci si oblíbili tematické svatby na nezvyklých místech. Výjimkou nejsou sňatky...

© 2011 - 2018 TRIMA NEWS, s. r. o