Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

Liberecká Drbna

Kde reklamovat zboží, když prodejce zanikne?

úterý, 24. listopadu 2015, 12:36

Kde můžete reklamovat vadné zboží, pokud prodejce oznámí ukončení činnosti, odchod z ČR nebo jednoduše zkrachuje? Kdo převezme jeho závazky? Vždy záleží na tom, o jaký typ odchodu z trhu se jedná.

V nedávné době oznámil odchod z českého trhu řetězec hobby marketů Baumax a přitom spotřebitelům sdělil, ať reklamace uplatňují do uzavření provozoven. Co ale s věcmi, které se rozbijí později? „Prodejce odpovídá za své závazky, dokud trvají a sám existuje,“ říká Miloš Borovička, právní poradce dTestu, a dodává: „Pro spotřebitele je to sice komplikovanější, ale stále může reklamovat například na adrese sídla společnosti. Tam ale na rozdíl od provozovny nemusí být vždy pracovník, který je povinen reklamaci přijmout a sepsat protokol.“ Sídlo navíc k určitým typům reklamací nemusí být ani uzpůsobeno, čímž se reklamace rovněž komplikují. Pokud prodejce informaci, kde lze reklamaci uplatnit, nesdělí správně, může od České obchodní inspekce dostat až tří milionovou pokutu.

Reklamaci ani není třeba uplatňovat osobně, zákon to nevyžaduje. „Stačí poslat e-mail nebo dopis, popsat vady, přiložit fotografie a vyzvat společnost, ať zákazníkovi sdělí, kam má zboží přivézt,“ vysvětluje Borovička a radí: „Pokud se neozvou, běží třicetidenní lhůta na vyřízení, po jejímž uplynutí má zákazník právo odstoupit od smlouvy.“ Pokud ale obchodník vyzve spotřebitele, aby věc poslal k vyřízení reklamace, lhůta neběží a zákazník musí dopravit vadné zboží k obchodníkovi. Má pak samozřejmě po úspěšné reklamaci právo, aby mu byly proplaceny náklady, které v souvislosti s reklamací vynaložil.

Jiná situace nastává při zániku společnosti. Záleží na tom, jak k němu konkrétně dojde. „Je obvyklé, že jedna společnost koupí druhou a tzv. fúzují, tedy spojí se,“ říká Borovička a vysvětluje: „Pak závazky původní společnosti většinou přechází na novou jako na právního nástupce. Věřitelé, tedy i zákazníci, nesmí být změnou vlastnických vztahů dotčeni.“ Nejhorší variantou pro spotřebitele je krach a insolvenční řízení. Nárok na opravu zboží či vrácení peněz sice teoreticky existuje, ale v praxi spotřebiteli přinese víc starostí než užitku. Podobné je to v případě, že společnost zanikne likvidací.

Tisková zpráva

Kam dál?

PROGRAM ADVENTU: Strom před radnicí se rozsvítí už za týden. Primátor nabídne Liberečanům polévkuPROGRAM ADVENTU: Strom před radnicí se rozsvítí už za týden. Primátor nabídne Liberečanům polévku

PROGRAM ADVENTU: Strom před radnicí se rozsvítí už za týden. Primátor nabídne Liberečanům polévku

neděle, 22. listopadu 2015, 13:07Trhy s tradiční nabídkou vánočního zboží a kulturním programem, speciální výstavy nebo prohlídky...

Kabinová lanovka na Ještěd se po pravidelné revizi znovu rozjelaKabinová lanovka na Ještěd se po pravidelné revizi znovu rozjela

Kabinová lanovka na Ještěd se po pravidelné revizi znovu rozjela

sobota, 14. listopadu 2015, 09:30Kabinová lanovka na Ještěd se dnes ráno po bezmála dvoutýdenní výluce znovu rozjela. Důvodem...

Liberecká zoo si pro malé návštěvníky opět připravila strašidelné prohlídkyLiberecká zoo si pro malé návštěvníky opět připravila strašidelné prohlídky

Liberecká zoo si pro malé návštěvníky opět připravila strašidelné prohlídky

úterý, 27. října 2015, 14:38Už počtvrté si liberecká zoologická zahrada připravila tradiční akci s názvem Strašidelná zoo....

© 2011 - 2018 TRIMA NEWS, s. r. o

Zavřít reklamu

Reklamní sdělení